Förtroendemodellen

, ,

Det var det första uppdraget för en helt ny kund.
Jag, som konsult, var på jakt efter en ny ”starter” för en workshop för en grupp säljare.

 

Mina tankar gick kring vad det är som gör att vi lägger våra pengar, våra funderingar, våra grubblerier, eller våra drömmar i någon annans knä eller ficka. Vad är det som utmärker dem som vinner vårt förtroende? Efter en stunds sökande på nätet stötte jag på modellen som jag burit med mig sedan dess – The Trust Equation. Eller Förtroendeformeln om du så vill.

 

När jag tillsammans med gruppen där och då, målade upp resonemanget runt denna ekvation, hände något i rummet.

Axlar som sjunker, en lust att leta inåt, en avväpnande atmosfär. Det där tillståndet som de flesta av oss vill vara i när vi är tillsammans med andra – det trädde in på nolltid när vi började att borra i ekvationens olika beståndsdelar.

 

Är The Trust Equation ytterligare en ”konsultprodukt”?
Såklart att den kan vara. Men som med allt annat – det är anslaget och i vilken kontext du väljer att använda den, som gör huruvida det hela ”flyger” eller inte.

 

För mig finns den med som en naturlig del i de allra flesta sammanhang där jag får vara med och påverka och utmana människor. Oavsett målgrupp.

Inte helt sällan är det just The Trust Equation som anses vara ”modellen” att bära med sig och fördjupa sig mer i framåt i tiden. Något som förenklar och medvetandegör.

Vill du veta mer och vill ha mer av detta inom den organisation jag jobbar inom – då är du mer än välkommen att höra av dig till mig eller någon av mina kollegor.
Eller kör ditt eget race! Modellen är fri att använda.