Försäljning handlar om så mycket! Men grunden är att förstå kundens behov och motiv till att göra någon form av förändring. För att komma dit hän, behöver vi ibland utmana kunderna på ett klädsamt sätt, eftersom det verkliga behovet kan ligga dolt under lager av invanda beteenden och tankemönster. Så den kanske viktigaste egenskapen för en säljare är att visa sitt genuina intresse för kunden. Att ställa sig själv frågan: Varför ska kunden bry sig? Varför ska slutkonsumenten bry sig? Då blir det enklare att naturligt förstå hela säljprocessen. En nyckel i dagens moderna säljorganisationer.
Varför satsa på försäljning?
Den föränderliga värld vi lever i, ställer såklart krav på säljarens arbete. För att möta en allt högre förändringstakt, krävs idag säljare med hög medvetenhet om sig själva och sin omgivning. Förståelsen för oss själva leder helt enkelt till större förståelse för kunden och kundens behov. Försäljning idag handlar än mer om mjuka färdigheter och insikten om att vi gör det tillsammans.
Vidare är struktur en annan viktig faktor för att lyckas. Det är vad vi gör som skapar något, och då gäller det att vi gör rätt saker. Ökad potential kommer till stor del från att lägga tiden på just rätt saker.
Så här jobbar vi!
Vi bidrar till ökad potential för säljare genom att se till beteende, färdigheter, kunskap och struktur. Vi förstår att vägen till ökad prestation går via förändrat beteende. Det kan vara relativt enkelt att göra förändringar och förflyttningar när det kommer till kunskap och struktur. Svårare är att själva se vilka beteenden och attityder som står i vägen för oss och begränsar vår potential. Vi arbetar med att förtydliga detta. Därefter definierar och analyserar vi behövliga insatser, genomför adekvat träning, samt säkerställer att ni kan förfoga över de verktyg som gör att ni över tid kan driva förändringsarbetet i egen regi. Vi jobbar med alla delar inom försäljning;
- Beteenden
- Färdigheter
- Attityd
- Struktur
Vi skräddarsyr alla våra uppdrag efter kundens behov.
Vi erbjuder även mer specialiserade uppdrag såsom;
- KAM
- Sälj för icke säljare
- Sälja med färger
Hur ska du arbeta internt och externt med kund för att utveckla affären över tid? Du ska kunna leda affärsprojekt med alla intressenter och skapa långsiktiga samarbeten och förstå de affärskritiska faktorerna som skapar framgång i affären.
- Affärsmannaskap
- Säljskolor
- Försäljningsakademier
Vi har erfarenhet från både nationella och internationella uppdrag, likväl som från stora koncerner till mindre och medelstora företag.
Resultat och effekter
Försäljning är ett tacksamt område att investera i, eftersom det leder till bättre resultat och högre potential direkt. Försäljning är det område som kanske är enklast att mäta.
Försäljning med oss leder till följande resultat och effekter;
- Egenanalys av prestation. Att kunna definiera hur du kan öka din potential.
- Utveckla kommunikationen. Att kunna presentera tydliga argument och hålla en dialog som ökar sannolikheten för affär.
- Utveckla din skicklighet och din förmåga att skapa lönsamma affärer.
- Resan från säljare till affärsman eller affärskvinna.
- Utveckla din proaktivitet.
- Utveckla och förfina din förhandlingsteknik.
- Förstå kundens affär, utmaningar, drivkrafter och behov samt anpassa din kommunikation efter det.
- Förstå dina egna drivkrafter och värderingar och hur de påverkar dig i din profession.
Våra verktyg och certifieringar
- Certifierade coacher enligt ICF
- Situationsanpassat ledarskap – Paul Hersey, Situational Services
- Beteendeanalys, DISC Pussel – Ensize
- Drivkraftanalys – Ensize
- Gazing – Presetation under press
- Gazing – Kundens beslutcykel
- OPIC – Frågeteknik
- Beslutsstilar – Decision Dynamics
- Personprofil, Jungs Type Index – Decision Dynamic
- Retorik – Kurt Johansson m.fl.
- Coachande Ledarskap – Dilts m.fl.
Steg 1
Steg 2
Implementation
Steg 3
Effekt
Konsulthuset övergripande process
Utifrån uppdragets utmaning och mål genomför vi först en förstudie och sedan skräddarsyr vi innehållet. Vi har ett nära samarbete rakt igenom för att säkerställa genomförandet och avslutar sedan med att utvärdera både vårt samarbete och måluppfyllelse.
Vi använder beprövade koncept och verktyg med stark koppling till forskning och praktisk erfarenhet som vi vet håller hög kvalitet. De konsulter som jobbar med nedan beskrivna koncept i våra uppdrag är certifierade.
Kontakta oss för mer information
Vårt tänk
Vi skräddarsyr och företagsanpassar alla våra uppdrag och arbetar med era specifika utmaningar.
Tre fallgropar
Det finns många anledningar varför en förändringsinsats inte lyckas. Vi sammanfattar dom till tre huvudområde, läs mer.
Vill du veta det senaste?
Registrera dig till vårt nyhetsbrev!
Vi värdesätter din integritet. Vi skickar aldrig dig någon skräppost eller skickar din information till tredje part.