Man skulle kunna tro att den digitala revolutionen leder till att service blir mindre viktigt, men alla undersökningar visar att det är precis tvärtom. Den personliga servicen blir ett alltmer avgörande konkurrensmedel. Det är till och med så att service för många är den viktigaste faktorn för att bygga ett starkt och autentiskt varumärke.
Varför kundservice?
Dagens kunder nöjer sig inte längre med ok service. Den ska vara äkta och av hög kvalitet. Produkter och tjänster är relativt enkla att kopiera samtidigt som kunderna är medvetna och ställer högre krav. Medarbetare med kundkontakt är ansiktet utåt och viktiga varumärkesbärare, oavsett om mötet sker öga mot öga, via telefon, mejl eller chat. Flera olika undersökningar visar att den övervägande anledningen till att kunder väljer att sluta vara kunder hos ett företag, är ett upplevt ointresse eller dåligt bemötande från företaget.
Även hur vi kommunicerar, bemöter varandra och arbetar internt avspeglar sig i hur vi upplevs av våra kunder. Det handlar om att skapa en servicekultur som genomsyrar hela företaget. Det innebär att såväl ledare som medarbetare behöver vara involverade.
Så här jobbar vi!
I dialog med medarbetare och ledare, och med konkreta verktyg, säkerställer vi en gemensam grundsyn om vad god service innebär, och vilka beteenden som främjar just god service. Vi kopplar verktygen till den egna vardagen för att skapa en tydlighet i vad de innebär på individnivå. Genom träning, praktiskt arbete och feedback utvecklas vi och får ökade färdigheter kopplat till de önskade beteendena. För att säkerställa en långsiktig effekt tränas ledare i coaching och feedback, för att i vardagen förstärka önskade beteenden och förändringar.
Process
- Skapa tydlighet kring vad god service är och vilka beteenden som krävs.
- Förstärkt förmåga att vara professionell i varje kundkontakt.
- Fördjupad kunskap inom kommunikation och mellanmänskligt beteende.
- Kunna vända och hantera missnöjda kunder.
- Utvecklas från reaktiv till proaktiv i sin kundservice.
Resultat och effekt
- Medvetenhet om VAD jag som servicegivare säger och HUR jag säger det.
- Förståelse för vad högklassig service innebär i form av personlig inställning/ attityd och beteenden, samt vad som krävs för att ändra de oönskade.
- Förmåga att anpassa dialogen efter kunden – förstå kundens situation och behov, samt anpassa din kommunikation därefter.
- Förmåga att styra samtal.
- Förstå och kunna ge det lilla extra.
- Hantera missnöjda kunder konstruktivt.
Våra verktyg och certifieringar
Steg 1
Steg 2
Implementation
Steg 3
Effekt
Konsulthuset övergripande process
Utifrån uppdragets utmaning och mål genomför vi först en förstudie och sedan skräddarsyr vi innehållet. Vi har ett nära samarbete rakt igenom för att säkerställa genomförandet och avslutar sedan med att utvärdera både vårt samarbete och måluppfyllelse.
Beroende på behov och om servicen/kommunikationen sker via direkta möten, telefon eller i skrift är utbildningen och träningen uppbyggd på olika sätt. Gemensamt för alla uppdrag är att vi varvar teori med diskussioner och praktiska övningar. Vi arbetar med konkreta exempel från deltagarnas verklighet med mycket dialog och interaktivitet för att skapa igenkännande och delaktighet.
Vi utvecklar också ledare och coacher för att säkra önskade beteenden i vardagen och stötta servicemedarbetarna i deras utveckling. Det kan handla om att leda situationsanpassat, medlyssning, coaching, textanalyser – hur skriva serviceinriktat samt team- och individuella analyser för att öka den personliga självkännedomen.
För att ytterligare förstärka och stötta erbjuder vi även individuell coaching för medarbetare och ledare.
Kontakta oss för mer information
Vårt tänk
Vi skräddarsyr och företagsanpassar alla våra uppdrag och arbetar med era specifika utmaningar.
Tre fallgropar
Det finns många anledningar varför en förändringsinsats inte lyckas. Vi sammanfattar dom till tre huvudområde, läs mer.
Vill du veta det senaste?
Registrera dig till vårt nyhetsbrev!
Vi värdesätter din integritet. Vi skickar aldrig dig någon skräppost eller skickar din information till tredje part.