Är du en chef eller en ledare?
Är du en chef eller en ledare? En tidlös frågeställning.
Under mina snart 40 år som konsult och utbildare i ledningsfrågor har det varit en återkommande frågeställning. Och den följer självklart tidens trender. Begreppet ”chef” var dominerande under 70–80 talet. Under slutet av 80-talet blev begreppet ”ledare” mer aktuellt och som även använts frekvent fram till nu. Hur ser dagens svar ut och hur kan du forma din egen uppfattning? Finns det en guide eller några riktlinjer att följa?
Låt oss sortera tankarna något.
Kommunikation är ett nyckelbegrepp i ledningsfrågor. När det gäller att kommunicera finns det två grundläggande sätt: 1-vägskommunikation eller 2-vägskommunikation. Det kan vara en bra utgångspunkt.
Med 1-vägskommunikation avses en monolog i att påverka. Och då blir självklart 2-vägskommunikation motsatsen, dvs en dialog. Båda metoderna är effektiva och används i både chefs- och ledarexempel. Men i olika situationer.
Det finns ett antal skillnader i dessa metoder och EN av dom är tiden. Det går betydligt snabbare att använda 1-vägskommunikation. Men undersökningar visar att budskapet till mottagaren och som, det tolkas, inte alltid överensstämmer med sändarens intention. Denna möjliga nackdel kan enkelt förbättras genom god retorik, dvs. ordval, ton, kroppsspråk och mimik mm. 2-vägskommunikation skapar delaktighet, ibland en ökad förståelse och ofta en tydlig gemensam bild eller sammanhang. Frågor och aktivt lyssnande är 2 effektiva verktyg i 2-vägskommunikation. Men, metoden är mer tidskrävande.
Om tiden är avgörande så blir situationen än mer viktig. Vilka situationsvariabler är aktuella för ett företag eller en organisation? Det är ofta en fråga om aktualitet, dvs. nuläge. Vilken situation gäller vid bedömningstillfället?
Här nedan finns en beskrivning av begreppet Situationsvarabler:
Mål- eller uppgiftsvariabler
- Är målen realistiska?
- Vad ska prioriteras?
- Hur mycket står på spel?
Företagsvariabler
- Nytt företag?
- Alla befattningar på plats?
- Lönsamhet?
- Strategi och affärsplan?
Ledarvariabler
- Din ledarerfarenhet?
- Vilken är din primära ledarstil?
- Dina medarbetares kompetens och engagemang för sitt jobb?
Som chef/ledare är ditt första val om du ska påverka genom Instruktioner eller om du ska välja Stöd? Eller kanske båda? Instruktivt ledarskap bygger i huvudsak på 1-vägskommunikation. Stödjande ledarskap baseras på 2-vägskommunikation. I konceptet Situationsanpassat Ledarskap är detta grunderna i teorin.
Så egentligen har frågeställningen inget tydligt svar. Det blir en fråga om företags- eller organisationskultur vilket begrepp som används.
En chef/ledare har en övergripande viktig uppgift och mål: Att få sina medarbetare framgångsrika.
Lev efter det, bedöm situationsvariablerna och välj kommunikationsmetod. Då är det kanske ointressant vilket begrepp, chef eller ledare, som används?
/Leif Klockare, Konsulthuset